BJJ:n fysiikkavalmennuseminaarin yhteenveto ja FAQ

Kirjoittanut Petri Jalanko

18.10.2016 — Newtonille kokoontui lauantaina joukko brasilialaisen Jujutsun (BJJ) harrastajia, kilpailijoita ja valmentajia Newtonin toiseen BJJ:n fysiikkavalmennusseminaariin. Seuraavassa tunnelmia seminaaripäivältä ja lyhyt yhteenveto usein kysytyistä kysymyksistä.

Päivä potkaistiin käyntiin tunnin luennolla, jossa käytiin läpi BJJ:n lajianalyysia ja fyysisen harjoittelun periaatteita. Tutkimuksista huomattiin, että BJJ ei ole painia tai judoa – työn ja levon suhde otteluiden aikana on erilainen, joten energiantuottosysteemit kuormittuvat lajeissa eri tavoin. Tästä vedettiin johtopäätös: painin tai judon oheisharjoittelu ei ole optimaalista BJJ:ssa, vaan oheisharjoittelun tulee vastata BJJ:n vaatimuksia.

Lajianalyysin jälkeen siirryttiin käsittelemään eri fyysisten ominaisuuksien – voiman, nopeuden ja kestävyyden – harjoittelemista. Teoriaosuuden jatkoksi seminaarilaisille esiteltiin lajinomaisia esimerkkiharjoituksia, joista yksi vietiin käytäntöön demoharjoituksen muodossa.

Loppuverryttelyn jälkeen palattiin hiki otsalla ja posket punaisina käsittelemään BJJ:n oheisharjoittelun jaksottamista, oheisharjoittelun ja lajiharjoittelun yhdistämistä, sekä loukkaantumisten ennaltaehkäisyä. Yhteenvetona: jos laji- ja oheisharjoittelusi on yhtä puuroa viikosta ja kuukaudesta toiseen, kaipaa se järkevää jaksottamista.

 

 

 

Seminaarilaiset esittivät lukuisia hyviä kysymyksiä, joista muutama seuraavassa.

Kannattaako kestävyyttä harjoitella lajinomaisesti sparraamalla vai juosten? Jos peruskuntopohja on jo melko vahva, kannattaa kestävyyttä harjoitella lajinomaisesti sparraamalla, mikä kehittää erityisesti lajissa tarvittavien lihasten kestävyysominaisuuksia. Samalla kehittyvät lajitekniikka ja taktiikka. Jaksota sparrien pituuksia ja kestävyyskuntosi kehittyy optimaalisesti.

Vaihtelua kestävyysharjoitteluun saa juoksemalla, pyöräilemällä tai soutamalla, mikä monipuolistaa harjoittelua ja vähentää yksipuolista lihasten kuormittumista. Monipuolista harjoittelua tarvitsevat erityisesti lapset ja nuoret.

Voiko kestävyys- ja voimaharjoituksen yhdistää? Voi yhdistää, mutta tehokkaampaa on tehdä ne eri päivinä, koska harjoitukset aiheuttavat elimistössä vastakkaisia reaktioita Nopeusharjoitukset tulee tehdä ehdottomasti ennen kestävyys- ja lajitreenejä, koska ne vaativat lihaksilta herkkyyttä ja täysiä energiavarastoja. Muiden harjoitusten järjestyksestä eivät tutkijat ole vielä saavuttaneet yhteisymmärrystä. Lisää voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämisestä kannattaa lukea Daniela Eklundin blogikirjoituksesta

 

 

Miten edistää palautumista otteluiden välillä? Palautumista voit edistää tutkimusten mukaan kolmella tavalla:

  1. Aktiivisella loppuverryttelyllä, josta kirjoitin aikaisemmin Newtonin blogissa
  2. Kylmähoidolla välittömästi otteluiden jälkeen
  3. Nauttimalla kofeiinia 2-3 mg/kehonpainokilo turnauspäivän aikana

Seminaarilaiset antoivat seminaarille arvosanan 9/10 (1= en missään nimessä suosittele, 10= suosittelen varmasti)

Kiitos tästä, mielenkiintoisista kysymyksistä ja keskusteluista!

Seuraava seminaari pidetään Newtonilla 29.10, aiheena Liikkujan ravitsemus. Ilmoittaudu seminaariin Newtonin nettikaupassa. Nähdään pian.

 


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus