Etukyykky – erinomainen vaihtoehto sekä kuntoilijalle että urheilijalle

Kirjoittanut Petri Jalanko

27.9.2018 — Takakyykky on aivan syystä alavartalon kuningasliike, mutta etukyykylläkin on paikkansa harjoitusohjelmassa.

Etukyykyssä tanko lepää solisluiden ja olkapäiden päällä vartalon etupuolella, joten selän asento on takakyykkyä huomattavasti pystympi. Tästä johtuen liike kuormittaa enemmän etureisiä.


Tangon paikka ja selän pystympi asento tarjoavat monia etuja. Koska liike kuormittaa vähemmän alaselkää ja polvia (Schoenfeld 2010), suosin etukyykkyä erityisesti polvi- ja selkävaivoista kärsivien kuntoilijoiden harjoittelussa. Olkapäävammoista kärsiville kuntoilijoille etukyykky saattaa myös olla kivuttomampi vaihtoehto, koska siinä olkapäät ovat melko neutraalissa asennossa, eikä olkavarren ulkokiertoa juurikaan tapahdu (Decker ym. 1998)


Vaikka etukyykky ei näytä olevan takakyykkyä tehokkaampi urheilijoiden suorituskyvyn kehittämisessä (Peeni ym. 2007), on se yhteydessä moniin suorituskyvyn eri osa-alueisiin: lähtönopeuteen, ketteryyteen ja hyppyihin (Hori ym. 2008; Carlock ym. 2004).


Etukyykky on erinomainen tuliliike painonnostoon. Koska vastaanotto rinnallevedossa tapahtuu etukyykyssä, on siirtovaikutus rinnallevetoon suuri. (Duba ym. 2007). Vahva etukyykky antaa turvaa rinnallevedossa – tanko tarvitsee vain saada rinnalle, jonka jälkeen se kyykätään ylös.


Etukyykky on hyvä vaihtoehto monille liikuntavammoista kärsiville kuntoilijoille ja urheilijoille. Se ei riitä yksinään kehittämään optimaalisesti urheilijan suorituskykyä, mutta on yksi tärkeimmistä painonnostajan tukiliikkeistä. Kapea jalka-asento ja polvien tuominen eteen tarjoavat bodareille erinomaisen liikkeen etureisien kasvattamiseen.



Liity tästä sähköpostilistallemme ja tilaa blogit sekä podcastit jatkossa suoraan sähköpostiisi.


Seuraa sosiaalisessa mediassa:

Instagram: @petrijalanko

Twitter: @PetriJalanko

LinkedIn: Petrijalanko

Podcast: Newtonfinland


Mitä mieltä oli blogista? Jätä kommentti ja jaa blogikirjoitus sosiaalisessa mediassa!


Avainsanat etukyykky, kyykky, jalkakyykky


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus