Kuntoilijan työkalupakista: vauhtikestävyysharjoitukset

Kirjoittanut Petri Jalanko

3.5.2018 — Vauhtikestävyysharjoittelulla tarkoitetaan harjoittelua, joka tapahtuu aerobisen ja anaerobisen kynnystason välissä.

Peruskestävyysharjoituksia vauhdikkaammat harjoitukset kehittävät nopeassa lihastoiminnassa energiaksi tarvittavan hiilihydraatin hyväksikäyttöä ja maksimaalista hapenottokykyä. Vauhtikestävyysharjoitukset ovat hyvin tehokkaita harjoituksia, ja sopivat hieman kokeneemmille kuntoilijoille, joiden peruskunto on jo hyvällä tasolla.

 

Muista vauhtikestävyysharjoituksissa kolme tärkeää kohtaa.

 

Pidä sykkeesi kynnystasojen välissä. Selvittämällä kynnystasosi varmistat, että harjoittelu tapahtuu oikealla intensiteetillä. Suosittelen kynnystasotestiä jokaiselle tavoitteellisesti kuntoilevalle.

Vaihtele harjoituksien pituutta. Pitkäkestoiset ja tasavauhtiset treenit voit tehdä lähellä aerobista kynnystasoa. Lyhyissä intervallityyppisissä treeneissä syke saa nousta lähellä anaerobista kynnystasoa.

Liian usein toteutettuna vauhtikestävyysharjoitukset voivat johtaa ylikuntotilaan. 1-2 vauhtikestävyysharjoitusta viikossa on usein sopiva määrä tavalliselle kuntoilijalle. Suurin osa kestävyysharjoittelusta tulee tapahtua peruskestävyysalueella

 

Voimaa ja kestävyyttä valmennettavat tekivät tänään vauhtikestävyysharjoituksen soutuergolla.

 

 

 

Avainsanat valmennus, voima, kestävyys


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus