Kuntotestauspäivät 2018 – 2. päivä

Kirjoittanut Petri Jalanko

23.3.2018 — Seminaarin toisena päivänä käsiteltiin mm. palautumisen ja kuormittumisen seurantaa, nopeuskestävyysharjoittelua ja kuntotestauksen hyödyntämistä valmennuksen tukena

Päivän esiintyjät esittivät pitkään kokemukseen perustuvia mielipiteitä, joita jokaisen kannaattaa pohtia ja pureskella.

 

"Mikäli Cooper-tuloksesi on 2500-2600 m, et voi tehdä peruskestävyysharjoittelua juosten, vaan suosi matalatehoista pyöräilyä tai kävelyä”, Jyrki Aho, LitM, Helsingin urheilulääkäriasema.

 

"Yksi ylikuormitustilan merkittävimmistä oireista on flow-fiiliksen selittämätön vaihtelu. Erinomaista harjoitusta seuraa suoritustason romahdus seuraavana päivänä”, Jyrki Aho.

 

Uskalla tehdä sekä erittäin raskaita että kevyitä harjoituksia. “Harjoittelu ei saa olla kuin pohjanmaan tasanko”, Jyrki Aho

 

"Maksimaalinen maitohapollinen nopeuskestävyysharjoittelu ei tuo pitkällä tähtäimellä tulosta ilman perusominaisuuksien (nopeus, kestävyys) kehittämistä”, Ari Nummela, LitT, KIHU

 

 

 

 


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus