Kuntotestauspäivät 2018 – 3. päivä

Kirjoittanut Petri Jalanko

24.3.2018 — Valmennuksen ekstrapäivänä oli esiintymässä mielenkiintoisia nimiä kotimaasta ja maailmalta. Aiheita olivat mm. loukkaantumisten ennaltaehkäisy, nuoren urheilijapolku ja palloilulajien fysiikkavalmennus

1. “Harjoittelun ei tule olla ✅ , vaan ⬆️”, totesi Pia Pekonen Suomen Olympiakomiteasta ja korosti urheilijan omaa vastuuta harjoittelustaan.

 

2. Mari Leppänen ja Anu Räisänen Tampereen Urheilulääkäriasemalta kertoivat, että vartalon lateraalinen liike ja polvien sisäänpäin kääntyminen laskeutumisessa ovat tutkimusten mukaan yhteydessä polvivammojen syntyyn. Pidetään siis ne polvet ja varpaat linjassa ja samaan suuntaan. Esityksen yhteenvetona he totesivat, että “vammoja ehkäisevä harjoittelu (voima ja liikehallinta) toimii ja kuuluu kaikille!”

 

3. “Stability before mobility”, sanoi Marko Yrjövuori, NEO Performancen vastaava valmentaja ja korosti hallintaharjoituksia vammojen ennaltaehkäisyssä. Lantiota, olkapäätä ja polvea tukevien lihasten tulee olla kunnossa ennen kuin lisätään nostopainoja tai liikenopeutta.

 

Avainsanat kuntotestauspäivät


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus