Lasten urheiluvammat lisääntyvät

Kirjoittanut Petri Jalanko

4.9.2018 — Helsingin Sanomat kirjoitti huolestuttavasta aiheesta. Lasten urheiluvammat lisääntyvät, kun harjoittelu on yksipuolista ja vapaa-ajan liikuntaa ei ole riittävästi

Vaikka lasten ja nuorten lajiharjoittelu on lisääntynyt, on muu liikunta hyvin vähäistä: ”Voi olla, että monilla urheiluseuroissa liikkuvilla on riittämätön pohjakunto ja motoriset taidot kyseiseen lajiin, jolloin he ovat alttiimpia vammoille”, tutkija Kati Pasanen toteaa.

 

Pasanen tarjoaa vammojen ehkäisyyn kaksi hyvää keinoa:

 

Jokaisen harjoituksen aluksi tulisi tehdä hermolihasjärjestelmää aktivoiva alkuverryttely. Tätä suosittelin myös itse Helsingin Sanomien minä väitän –palstalla

Lajiharjoittelun rinnalla on oltava sopivassa suhteessa kestävyysharjoittelua, voimaharjoittelua sekä keskivartalon hallintaan, koordinaatioon, liikkuvuuteen ja nopeuteen liittyviä harjoituksia

 

Turvallinen ja ohjeistettu voimaharjoittelu on parasta loukkaantumisia ennaltaehkäisevää harjoittelua. Lauersenin ym. 2013 meta-analyysin tulosten perusteella se tehokkaampaa kuin esimerkiksi venyttely.

 

Vaikka lapsen tai nuoren tavoitteena ei olisikaan urheilu-ura, on perusmotorisista taidoista hyötyä kaikessa liikkumisessa. Selkä ja polvet säilyvät ehjinä, kun nostotekniikat ovat hallussa, ja keskivartalossa riittää lihaskunto.

 

 

 

Avainsanat lapset, nuoret, liikunta, rasitusvammat


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus