Maajoukkuetason nuoret uimahyppääjät Newtonilla

Kirjoittanut Petri Jalanko

28.8.2018 — Uimahypyt ovat taitolaji, jossa tarvitaan nopeutta ja liikkuvuutta

Valmennuskeskus Newtonilla ovat oheisharjoitelleet kahden vuoden aikana golffarit, pyöräilijät, triathlonistit, alpinistit, salibandynpelaajat, jääkiekkoilijat, kamppailu-urheilijat ja maalipalloilijat.

 

Tänään oheisharjoittelun aloittivat nuoret maajoukkuetason uimahyppääjät, joille pidin luennon uimahyppyjen oheisharjoittelusta, levosta ja ravinnosta, minkä jälkeen kävin oheisharjoitusohjelman liikkeet läpi.

 

Laji haastaa motorista oppimiskykyä, avaruudellista tajua ja kineettistä erottelukykyä, mikä näkyi urheilijoiden erinomaisena kykynä oppia uusia harjoitusliikkeitä. Ilolla odotan tuloksia joita urheilijat saavuttavat, kun saavat harjoittelunsa käyntiin.

 

Uimahypyt ovat taitolaji, jossa on hyötyä ponnistusvoimasta ja hyvästä liikkuvuudesta. Koska ponnistus kestää vain 0.15–0.5 s, täytyy voimaa tuottaa alustaan lyhyessä  ajassa mahdollisimman paljon (Hoffman 2006). Mitä enemmän voimaa sitä korkeampi ponnistus, mikä parantaa hypyn näyttävyyttä. Liikkuvuus taas mahdollistaa nopeasti suoritettavien ja vaativien liikesarjojen sulavuuden.

 

Harjoitusohjelmaan sisältyy voima-, nopeus- ja liikkuvuusharjoituksia. Nopeusvoima parantuu kun harjoituksissa yhdistellään sekä maksimi- että nopeusvoimaliikkeitä (Haff & Nimphius 2012) Välineinä käytetään kahvakuulia, levytankoja, ja vastuskuminauhoja. 

 

Seuraan innolla nuorten urheilijoiden kehittymistä kohti lajin Suomen kärkeä. Suunta on oikea.

 

 

 

 

Avainsanat Uimahypyt, oheisharjoittelu, fysiikkaharjoittelu


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus