Säännöllisyys ja pitkäjänteisyys

Kirjoittanut Petri Jalanko

17.8.2018 — Säännöllisyys ja pitkäjänteisyys tuovat tuloksia ja ehkäisevät vammoja.

Säännöllisyyden ja pitkäjänteisyyden tärkeydestä on myös tieteellistä näyttöä (kuva 1.) Pitkällä aikavälillä hankitut fyysiset ominaisuudet säilyvät pidempään, joten miksi kiirehtiä?

 

 

Kuva 1. Säännöllisellä ja pitkäjänteisellä harjoittelulla hankitut ominaisuudet säilyvät pidempään. (Hulmi 2014; Zatsiorsky ja Kraemer 2006)

 

Harjoittelun alkuvaiheessa pystyt lisäämään tankoon painoa lähes viikoittain. Mutta älä ahmi! Kuvittele tilanne, jossa punnerrat penkistä nyt 75 kiloa. Jos pystyt lisäämään tankoon edes puoli kiloa joka viikko, punnerrat vuoden kuluttua jo sata kiloa. Tähän kehitykseen olisi varmasti moni tyytyväinen. Kiirehtimällä altistat itsesi vain loukkaantumisille, ja kehitys tyssää varmasti aikaisemmin.

 

 

 

 

 

Avainsanat harjoittelu, pitkäjänteisyys, säännöllisyys


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus