Blogi
Suositut

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus

Urheilijaesittely: Suomen vahvimmasta naisesta CrossFit-kilpailijaksi Newtonilla

13.10.2017 — Lajin vaihto sai aikaan monia muutoksia Niina Jumppasen harjoittelussa.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

CrossFit® -ohjelmointi ja fyysisen harjoittelun kultaiset periaatteet (osa 1.): nousujohteisuus

13.10.2016 — CrossFit® -ohjelmoinnista on tullut kysymyksiä, joihin pureudutaan videolla. Blogikirjoituksessa perehdytään fyysisen harjoittelun kultaisiin periaatteisiin, joiden tulisi olla jokaisen – kuntoilijasta huippu-urheilijaan – harjoitusohjelman perustana. Näitä periaatteita ovat nousujohteisuus, yksilöllisyys, ärsykkeenvaihtelu ja spesifisyys. Ensimmäisenä esittelen harjoittelun nousujohteisuuden periaatteen.

Lue kirjoitus

Järkevämmällä harjoittelulla ei pelkästään saavuteta parempia tuloksia, vaan päästään myös helpommalla

1.8.2016 — Liikunta-ala on jatkuvassa muutoksessa. Vuosittain syntyy uusia muoti-ilmiöitä ja trendejä, jotka houkuttelevat kuntoilijoita harjoittelemaan mitä ihmeellisimmillä harjoitusmenetelmillä. Markkinointi on taitavaa ja osuu kohteeseensa, mutta harjoitusmenetelmien sisällöissä on joskus vakavia tiedollisia puutteita.

Lue kirjoitus

Ylikunto.

4.5.2017 — Tuntuuko, että treeni ei kulje ja olet jatkuvasti väsynyt? Oletko koskaan miettinyt, että voisit saavuttaa jopa parempia tuloksia harjoittelemalla joskus vähemmän ja järkevämmin?

Lue kirjoitus

Podcast: #2 Liikuntaravitsemuksen optimointi, proteiinit ja säästöliekki – Mia Laakso (LitM)

22.11.2016 — Newtonin toisessa podcastissa vieraili ravinto- ja fysiikkavalmentaja Mia Laakso (LitM), jonka kanssa juttelin viime vuonna julkaistusta tutkimuksesta, liikuntaravitsemuksen optimoinnista, säästöliekistä ja proteiinin saantisuosituksista.

Lue kirjoitus