Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

Kirjoittanut Petri Jalanko

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

1. Voimaharjoittelu haittaa lasten pituuskasvua

Myytti elää vahvana, vaikka tähän mennessä yksikään tieteellinen julkaisu ei ole osoittanut sitä todeksi, kertoo lasten ja nuorten voimaharjoittelututkijoiden julkaisema konsensuspaperi . Itse asiassa, tutkimusten mukaan säännöllinen voimaharjoittelu maksimoi kasvuvaiheessa lasten ja nuorten luuntiheyden, mikäli ravitsemus ja erityisesti kalsiumin saanti on riittävää.

 

2. Lasten ja nuorten voimaharjoittelu on vaarallista

Todellisuudessa voimaharjoittelu ei ole vaarallisempaa kuin mitkään muutkaan lasten harrastukset. Yhdysvaltalaisen Zaricznyjin ym. 1980 tutkimuksen mukaan kouluikäisten lasten ja nuorten ohjattu voimaharjoittelu on yli kymmenkertaisesti turvallisempaa kuin esimerkiksi amerikkalainen jalkapallo, paini tai voimistelu. Samanlaisia tuloksia on saatu myös Iso-Britanniassa (kuva 1.)

 

Kuva 1. Hamilin 1994 tutkimuksen mukaan voimaharjoittelu on monia muita lajeja turvallisempaa.

 

Myytin synty on helppo ymmärtää, sillä huonoilla tekniikoilla, välineillä ja liikkeillä toteutettu voimaharjoittelu on vaarallista kaiken ikäisenä. Mutta käytännössä suurin osa vammoista syntyy, kun penkkipunnerrusmaksimia testataan ilman ohjausta, surkealla tekniikalla, liian suurilla painoilla ja huonoilla välineillä isän tai äidin autotallissa.

Päinvastoin, ohjatulla voimaharjoittelulla voidaan jopa vähentää muiden lajien parissa tapahtuvia vammoja, osoittaa Abernethyn ym. 2007 systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Kun lihakset vahvistuvat ja lapsi oppii esimerkiksi laskeutumaan hypyistä turvallisesti alas, siirtyvät opitut liikemallit myös muihin lajeihin.

 

3. Voimaharjoittelu tulisi aloittaa vasta 12-vuotiaana

Tieteellinen näyttö ei osoita sopivaa aloitusikää voimaharjoittelulle, mutta ohjattuun voimaharjoitteluun ovat osallistuneet turvallisesti jo alle 12-vuotiaat tytöt sekä pojat.

Kun lapset kouluiässä osallistuvat muiden lajien ohjattuihin harjoituksiin, ovat he valmiita tekemään myös voimaharjoittelua. Se aloitetaan aina rauhallisesti, keskittyen turvallisten nostotekniikoiden ja monipuolisten motoristen taitojen oppimiseen.

 

4.  Voimaharjoittelu kasvattaa tytöille isot lihakset

Lasten ja nuorten voimaharjoittelun vaikutukset ovat pääasiassa hermostollisia ja taidollisia. Toisin sanoen, voimat kasvavat ilman merkittävää lihaskasvua, kun lapsi tai nuori oppii aktivoimaan enemmän ja tehokkaammin motorisia yksiköitä.

Pojilla lihakset kasvavat tehokkaasti teini-iässä, kun hormonit hyrräävät, mutta tytöt eivät pääse nauttimaan samalla tavalla tästä anabolisten hormonien tuomasta lisäedusta.

Tästä huolimatta, tytöt voivat saavuttaa kaikki voimaharjoittelun tuomat positiiviset terveysvaikutukset, mutta ilman häiritsevää lihasten kasvua, osoittavat tutkimukset

 

5. Voimaharjoittelu kuuluu ainoastaan nuorille urheilijoille

Väärin! Voimaharjoittelua harrastavat nuoret ovat tutkimusten mukaan parempia esimerkiksi jalkapallossa, mutta voimaharjoittelulla on myös monia positiivisia vaikutuksia aivan jokaisen lapsen ja nuoren terveyteen.

Lue lisää voimaharjoittelun positiivisista terveysvaikutuksista: Viisi tieteelliseen näyttöön perustuvaa syytä, miksi lasten ja nuorten tulisi harrastaa voimaharjoittelua.

 

Lähteenä on käytetty myös Faigenbaum ym. 2016 julkaisua: Resistance training for kids: Right from the Start

 

Newtonin nuorten valmennusryhmä on kohta täynnä, mutta vielä muutamalle nuorelle on paikka ryhmässä!

Valmennusryhmä kokoontuu kerran viikossa. Ensimmäinen valmennusryhmä aloittaa 10.8 ja kokoontuu torstaisin kello 16:15-17:15. Syyskausi päättyy 14.12. Koko syyskauden valmennuksen hinta on 240€.

Valmennusryhmään voi varata paikan täältä: https://newtonespoo.pivokauppa.fi/…/…/nuorten-valmennusryhma

 

Kuva: https://manchesterpt.wordpress.com/2014/07/02/weight-lifting-kids/

Avainsanat voimaharjoittelu, lapset, nuoret


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus

Urheilijaesittely: Suomen vahvimmasta naisesta CrossFit-kilpailijaksi Newtonilla

13.10.2017 — Lajin vaihto sai aikaan monia muutoksia Niina Jumppasen harjoittelussa.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus