Valmentajamme painonnostoliiton ohjaajakoulutuksessa

Kirjoittanut Petri Jalanko

20.3.2018 — Pepe ja Mikko olivat hakemassa oppia painonnostoliiton PNOK2-koulutuksessa. Tässä parhaimmat mukaan tarttuneet vinkit ja tärpit.

1. Pidä harjoituspainot riittävän pieninä, jotta opit hyvän nostotekniikan. Älä rohmua painoja, vaan keskity tekniikkaan.

2. Keppijumpalla saat paljon toistoja pienellä vastuksella. Loukkaantumisriski vähenee ja opit tekniikkaa. Hyödynnä keppijumppaa alkuverryttelyssä.

3. Nostoissa varpaasi saattavat nousta lattiasta, mutta hyppy ei ole noston itsetarkoitus. Siirrä tuottamasi liike-energia tankoon, ei hyppyyn.

4. Tempauksessa jalkasi tömähtävät lattiaan samaan aikaan kun kyynärpääsi lukittuvat. Eriaikaisuus pilaa noston ja altistaa vammoille.

5. Pidä saksauksessa etummaisen jalan varpaat suoraan eteenpäin. Sisäänpäin kääntynyt jalkaterä altistaa vammoille.

6. Ota kevyt tanko noston jälkeen hallitusti alas, jolloin lihakset tekevät myös eksentristä työtä. Se lisää treenisi tehoa.

 

Newtonin valmentajat haluavat kiittää Jarnoa, Annaa ja painonnostoliittoa koulutuksesta.

 

 

 

Avainsanat koulutus, painonnosto, PNOK2


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus