Yhden jalan maastaveto

Kirjoittanut Petri Jalanko

30.5.2018 — Mielestäni yhden jalan maastaveto on yksi aliarvostetuimmista kuntosaliliikkeistä

Yhdellä jalalla tehtävät liikkeet ovat erityisen hyviä, koska ne

 

  • kehittävät tasapainoa ja proprioseptiikkaa
  • mahdollistavat suuren vastuksen käytön ilman alaselän voimakasta kuormittumista
  • tasapainottavat lihasepätasapainoa
  • lisäävät työskentelevien lihasten aktivaatiota (McCurdy ym. 2010)
  • ovat usein hyvin lajinomaisia: juostessa voimaa tuotetaan vain yhdellä jalalla kerrallaan

 

Perinteisiä kahdella jalalla tehtäviä liikkeitä ne eivät korvaa, mutta sopivat erinomaisesti esimerkiksi raskaiden kyykkyjen jälkeen tehtäväksi tukiliikkeiksi eri palloilulajeissa (Ramirez-Campillo ym. 2018) Kokeile seuraavana jalkapäivänä videon liikettä.

 

 

 

Avainsanat maastaveto, voimaharjoittelu


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus