gradient-beige.png

Newton Blogi

Valmennuksen myötä tekniikat on puhtaammat ja liikkeet pystyy tekemään kivuttomasti

Pepi Penttinen on ollut Mika Peltoniemen valmennuksessa viime syksystä saakka. Mika tekee treeniohjelman ja pääosin valmennus toimii etänä.


”Halusin aloittaa valmennuksen Newtonilla, kun etsin hyvää valmentajaa ja Mikan meriitit näyttivät siltä, että hänellä voisi olla treeniini uutta näkemystä ja ohjausta mihin itse en kykene. Yksin tehdessäni treeniohjelmia mietin liikaa ja mikään ei kelpaa minulle, joten parempi että annan ohjat jonkun osaavan käsiin.” Pepi on ollut erittäin motivoitunut harjoittelija ja etänäkin pysymme vuorovaikutuksessa TrueCoach-valmennusalustamme ja Zoom-keskustelujen avulla. Livetapaamisia olemme ottaneet painonnostotekniikoiden harjoitteluun, joilla Pepi on saanut hyvin§ kiinni tekniikoista. Livevalmennuskertojen jälkeen palaute toimii hyvin myös lyhyiden nostovideoiden avulla.


Pepin pääharrastusmuoto tällä hetkellä on CrossFit -tyylinen toiminnallinen harjoittelu.

”CrossFit lajina on sellainen, että tekniikoiden pitää olla kunnossa, ettei paikat mene rikki. Joten pitää olla ammattitaitoinen valmentaja, joka katsoo perään ja rakentaa treeniohjelmat. Se säästää minulta todella paljon aikaa ja energiaa.” Syksyllä lähdimme Pepin kanssa liikkeelle liikkuvuuden ja kestävyyden kehittämisestä ja toisaalta löytämään keinoja harjoitella vanhojen vammojen aiheuttamien rajoitteiden ympärillä. Liikkuvuuden kohentuessa alkuvuoden osalta olemme painottaneet voimaharjoittelua ja painonnostoliikkeitä luomaan monipuolista pohjaa kestämään tulevaisuudessa paremmin myös korkeaintensiteettisempää CrossFit-harjoittelua. Kaiken keskiössä on ollut kokonaiskuormituksen hallinnan opettelu järkevällä harjoitusjaksotuksella ja suhteuttamalla harjoitusmääriä sopiviksi arjen muihin kuormittaviin tekijöihin. Tämä on tuonut nyt kevättä kohden paljon terveitä treenipäiviä ja säännöllisyyttä harjoitteluun.


Pepi kertoo, että valmennuksen myötä hänellä on puhtaammat tekniikat, vanhat vammat ovat paremmat ja liikkeet pystyy tekemään kivuttomasti. ”Voimaa on tullut myös lisää, sekä olen oppinut tekemään painonnostoliikkeitä, jotka olivat todella haastavia ennen.” Viimeisimmällä testiviikolla Pepin kehityssuunta on ollut syksyn aloitukseen nähden erittäin positiivinen jokaisella kunnon osa-alueella.


Tsemppiä Pepille treeneihin!


- Mika Peltoniemi

- Heidi Helander