gradient-beige.png

Newton Blogi

Lajin monipuolisuus, treenien intensiivisyys ja tulosten mitattavuus motivoivat Hannelea.

Päivitetty: 14. maalisk.

”On ollut hienoa huomata, kuinka lajiin kuuluvien voimisteluosuuksien myötä esimerkiksi käsilläkävely onnistuu vielä vanhempanakin,” kertoo Hannele Väänänen.


Hannele Väänänen oli kesällä 2016 osallistunut muutamalle triathlonin lyhyelle matkalle kavereiden houkuttelemana. Tuon kesän jälkeen hän päätti alkaa panostaa pelkän juoksun sijaan enemmän triathloniin ja liittyä johonkin triathlonseuraan. Hannele oli kyllästynyt yksinäiseen puurtamiseen ja samojen lenkkien kiertämiseen ja tunsi, että treeni kaipasi monipuolisuutta.


”Samoihin aikoihin huomasin naapurustoon ilmestyneen CrossFit -salin ja päätin käydä kokeilemassa demotunnilla. CrossFit -lajista en tuolloin tiennyt mitään, lähinnä salin hyvä sijainti houkutti. Osallistuin esittelytunnille ja tykkäsin lajista heti. Ilmoittauduin saman tien starttikurssille ja hurahdin täysin. CrossFit -tunnille ei tarvitse mennä pelkästään hien saamiseksi pintaan vaan siellä myös opitaan liikkeiden vaatimaa tekniikkaa ja harjoitellaan liikkeissä tarvittavia taitoja. Varsinkin toiminnalliset kehonpainolla tehtävät liikkeet ja niissä kehittyminen kiinnostavat minua.”


Hannele on harrastanut liikuntaa aina. Lapsena hän harrasti juoksua, hiihtoa ja voimistelua. Hannele on pyrkinyt osallistumaan vuosittain erilaisiin juoksutapahtumiin kunnon ylläpitämiseksi. Viime vuosina myös pyöräily ja uinti on alkanut kiinnostaa. Hannelen kaveripiiristä moni on hurahtanut triathloniin, ja Hannelekin on jo muutaman lyhyen triathlonmatkan kokeillut.


Nykyään Hannelen lempilajeja ovat CrossFit ja juoksu. ”Pidän kaikesta kestävyysurheilusta ja pitkäkestoisista urheilusuorituksista. Haluaisin löytää tavan, jolla voisin mahdollisimman optimaalisesti yhdistää CrossFit -harjoittelun ja esimerkiksi tavoitteelliset juoksutreenit.”

Kestävyysurheilu on taannut sen, että Hannelella on hyvä peruskestävyyspohja, mutta painoharjoittelua hänen ei ole tullut tehtyä. ”CrossFit -harjoittelun myötä olen huomannut voimatasojen parantuneen. Vielä on kuitenkin paljon parannettavaa. Myös venyvyys on lisääntynyt Mobility-tuntien ansiosta.”



Newtonilla Hannele tykkää yhteisöllisestä tavasta treenata, sillä yhdessä tekeminen ja treenikavereiden kannustaminen on hyvin motivoivaa ja tekevät treenistä mukavaa. ”Pidän siitä, että salilla ihmiset tuntevat toisensa ja voidaan jutella muutama sana treenin jälkeen. Ilmapiiri Newtonilla on ystävällinen ja uudet treenaajat toivotetaan tervetulleeksi porukkaan. Valmentajilla on aikaa neuvoa, kannustaa ja antaa yksilöllisistä ohjausta treenien lomassa. Jokainen treeni on suunniteltu huolellisesti lämmittelyineen, treeniosioineen ja loppuverryttelyineen. Treenit on laadittu monipuolisesti ja ne ovat mukavan yllätyksellisiä!”


”Treeneihin on aina kiva tulla ja olen viihtynyt loistavasti Newtonilla. Kiitos siitä kuuluu mahtaville treenikavereille sekä huippuvalmentajille!”


Newton toivottaa Hannelelle tsemppiä juoksuharrastukseen sekä CrossFit -harjoitteluun!


Liity tästä sähköpostilistallemme ja tilaa blogit sekä podcastit jatkossa suoraan sähköpostiisi.

Seuraa sosiaalisessa mediassa:

Podcast: Newtonfinland